onsdag den 5. maj 2010

Madpakkeboller



Mums, mums, mums.....

Jeg fik lige lyst til at bage en omgang madpakkeboller her til aften. Og som så ofte før gjorde jeg det uden opskrift, og bare af fri fantasi, men i dag blev de simpelthen så gode, så jeg er nødt til at gemme den hjemmedigtede opskrift ;-)
Hvis nogen har lyst til at prøve, så er opskriften her :
Til ca. 16 store madpakkeboller

2 pk gær
6 dl minimælk
1 tsk salt
1 spsk sukker
2 æg
200 gram revne gulerødder (ca. 3 stk)
100 gram spelt flager
100 gram solsikkekerner
100 gram grahamsmel
en ukendt mængde hvedemel, men jeg skyde på ca. 400-500 gram.

Smuldr gæren og udrør den i den lunkne mælk, tilsæt salt, sukker, æg, gulerødder, spelt, solsikkekerner og grahamsmel og ælt det godt sammen, tilsæt hvedemel, til dejen hænger sammen.

Stil dejen et lunt sted og lad den hæve ca 1 time -gerne længere.
Form til boller, jeg fik 16 stk ud af denne portion.
Efterhæves i ca 15 min
Bages i forvarmet ovn ved 275 grader i ca 8-9 min, til de er gyldne.

Velbekomme ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar